ROLL-UPY

 

Jak připravit tisková data?

Připravujete-li si sami grafický návrh a tiskový soubor a po nás požadujete jen fyzickou výrobu banneru, pak je třeba, abyste nám dodali tiskové pdf s texty ve křivkách, s ořezovými značkami a přesahem grafiky cca 5mm na každé straně.

Pokud chcete roll-up s viditelnou plochou banneru cca 85x200cm, pak celková plocha tisku bude 85x210cm - cca 10cm dolní části banneru je skryto v navýjecím mechanismu, nicméně část viditelná je (škvírou kterou se navýjí) a vypadá lépe, když grafika nebo podkladová barevná plocha dole pokračuje do ztracena, než kdyby byla ukončena a byl vidět kousek bílého pruhu. Také je třeba počítat s tím, že v horní části banneru bude cca 1 cm banneru skryt pod hliníkovou lištou.

 

Jaký materiál banneru vybrat?

Standardním, běžně používaným meteriálem je litý banner - tento materiál je levný a odolný, ale je také poměrně hrubý a tuhý.

Luxusnějším prezentačním moderním materiálem je polypropylen (Satin PET), který je pevný a tenký, ale výrobně dražší.

  

 

LEPENá REKLAMA - POLEPY VýLOH, AUTOMOBILů...

 

Jak umývat automobily s polepem?

Automobily a jiné dopravní prostředky s polepem se nesmí umývat v kartáčové myčce. Při mytí nikdy nepoužívejte horký vosk. Při vysokotlakém mytí musí být minimální vzdálenost trysky od povrchu automobilu 70 cm - jinak může dojít k poškození fólie a také nesmí být používány žádné leptavé prostředky jako např. ředidlo, benzín, atd.

 

Jaké jsou typy samolepících folií používaných k reklamním polepům?

Typy folií podle použitelnosti je možné zjednodušeně rozdělit na monomerické, polymerické a lité folie.

Monomerické jsou nejlevnější, vhodné pro použití všude tam, kde se lepí rovné plochy, např. cedule, výlohy, atd.

Polymerické se dají použít na mírně zaoblené plochy, např. k částečnému polepu dodávkových i osobních automobilů.

Lité folie jsou díky svým vlastnostem ideální pro celopolepy automobilů, lze je vytvarovat podle prolisů a tvarů karoserie.

Typy folií podle barevnosti lze rozdělit na jednobarevné a bílé (nebo čiré) vhodné k potisku.

Jednobarevné jsou již vyráběny v určitých barvách. Příklad barevného spektra vyráběných folií je zde.

Bílé potisknutelné folie nabízejí možnost potisku jakýmkoli vlastním motivem - grafikou, fotografiemi či texty.

 

Je folii s potiskem nutné laminovat?

Laminace je čirá vrstva, která chrání potisk před slunečním UV zářením, způsobujícím blednutí barev a před povětrnostními vlivy. Laminace výrazně prodlužuje životnost potisknutých folií.

  

 

TISKOVINY - LETáKY, KATALOGY...

  

Chci si nechat vypracovat kalkulaci, co k tomu potřebuji zadat?

Grafický návrh a předtisková příprava - potřebujeme vědět, zda si dodáte vlastní hotová tisková data, nebo zda je máme navrhnout a připravit my. Pokud bychom měli grafický návrh dělat my, pak je dobré vědět, jakou máte představu o provedení a rozsahu prací, zda si dodáte vlastní fotografie v dostatečném rozlišení, nebo zda je bude třeba nakoupit ve fotobance. 

Výroba tiskovin - pro výběr vhodné technologie a naceění výroby potřebujeme znát především tyto parametry:

- tiskový formát tiskoviny (např. A3, A4, DL, 210x210mm,...),

- konečný formát tiskoviny pokud se liší od tiskového formátu (např. leták 297x210mm složený na 99x210mm, A4 složený na A5,...),

- počet stran u vícestránkové tiskoviny, třeba katalogu (např. obálka 4 strany + vnitřní listy 72 stran,...),

- barevnost (např. oboustranný barevný tisk, jednostranný jednobarevný černou barvou, obálka barevně a vnitřek černobíle,...),

- papír (např. lesklý křídový 135g/m2, matný křídový 300g/m2, ofsetový papír 100g/m2,...),

- povrchová úprava (např. lesklý lak, matný lak, parciální lak, ražba,...),

- vazba u vícestránkové tiskoviny (skobičkou, lepená, šitá,...),

- náklad - čím více kusů se tiskne, tím vyjde cena za kus levněji (např. 2.000ks, varianta 5.000 a 10.000ks,...)

- případné další požadavky (termín dodání, doprava, balení po 100ks,...)

  

Jak připravit tisková data?

Pokud grafický návrh a předtiskovou přípravu zpracováváte sami a po nás požadujete jen fyzický tisk či výrobu tiskoviny, pak je třeba, abyste nám dodali tiskové pdf, zpracované na 300dpi v barevném režimu CMYK, s texty ve křivkách, s ořezovými značkami a přesahem cca 5mm na každé straně. Černá barva by měla být samostatnou (K), nikoli soutiskovou barvou (CMY+K) a je-li například pod černým textem jiný barevný motiv, pak je žádoucí připravit data s přetiskem černé.

 

Co je to disperzní lak?

Jedná se o povrchové zušlechtění tisknutého dokumentu. Ochraňuje tiskovinu před UV zářením, rozmazáním a částečně i proti vodě. Všechny tiskoviny realizované na matném křídovém papíru o plošné hmotnosti od 135g/m2 výše je doporučeno lakovat, v opačném případě se neúměrně prodlužuje doba schnutí a navíc vzniká riziko obtahování tiskoviny při dalším zpracování. Disperzní lak může být lesklý, matný, nebo neutrální.

 

Co to je parciální lak?

Sítotiskem nanášená silnější vrstva lesklého laku, která je jen na konkrétně určených místech a plochách reklamních tiskovin. Zvlášť efektní je v kombinaci s celoplošnou tenkou vrstvou matného lamina, nebo na místech s provedenou ražbou. Často se používá na obálce katalogů nebo na složkách na dokumenty (např. na matném pozadí je lesklé logo a jedna lesklá fotografie...). Tiskovina s parciálním lakem působí luxusním dojmem.

 

Jaké jsou nejčastější vazby vícestránkových tiskovin?

Vazba V1 - (sešitová brožura) vyrábí se tak, že jsou knižní složky sneseny vkládáním (do sebe). Knižní blok se vloží do jednou rýhované obálky a ve hřbetu se sešijí drátěnými skobkami. Podle normy ON 88 3750 pro knižní vazby je dovolený rozsah pro sešitovou měkkou vazbu V1 u papíru plošné hmotnosti do 70 g/m2 nejvýše 60 listů (120 stran), nad 70 g/m2 maximálně 44 listů (88 stran)

Vazba V2 - lepená - spolu s V1 nejrozšířenější typ vazby. Jednotlivé listy jsou lepeny.